پنجشنبه ۰۲ فروردین ۰۳
دونده پله ای قطعه ای از فرش است که تمام عرض پله را نمی پوشاند. معمولاً روی پله های چوبی یا کاشی کاری شده نصب می شود. دونده ها تقریباً در همه رنگ ها و طرح ها هستند و همچنین در عرض های مختلف موجود هستند.

شستشوی فرش
چرا یک دونده اضافه کنید؟
دلایل مختلفی برای اضافه کردن رانر به راه پله وجود دارد. یکی از رایج ترین و شاید واضح ترین دلایل ایمنی است. پله‌های چوبی یا کاشی‌شده می‌توانند کاملاً لغزنده باشند، که می‌تواند خطرآفرین باشد، به‌ویژه زمانی که کودکان، حیوانات خانگی یا افرادی با مشکلات حرکتی در خانه هستند.

ویدیوی ویژه
6 نکته برای انتخاب رنگ فرش مناسب
اضافه کردن یک رانر خطر را با فراهم کردن یک مکان امن برای راه رفتن روی پله ها کاهش می دهد، بدون اینکه به راحتی فرش نرم زیر پا اشاره کنیم. علاوه بر این، فرش بسیار بیشتر از سطوح سخت صدا را جذب می‌کند، بنابراین اضافه کردن یک دونده باعث می‌شود که بالا و پایین رفتن از پله‌ها بسیار آرام‌تر شود.

در نهایت، یک دونده فرش سبک می‌افزاید. راه پله ای با یک دونده نقطه کانونی زیبایی در خانه شما ایجاد می کند، اما باید مطمئن شوید که دونده مناسب را انتخاب کنید.

دو گزینه برای انتخاب یک دونده روی پله ها وجود دارد: یک دونده از پیش ساخته شده که معمولاً دارای یک الگو است، یا یک دونده سفارشی که اغلب از بافندگی ساخته شده است.

نگهداری از فرش
عرض دونده
هنگام در نظر گرفتن یک راه پله، یک سوال رایج این است که عرض فرش چقدر باید باشد. پاسخ به این بستگی به عرض پله های شما دارد.


برای پله‌هایی که تقریباً 3 فوت عرض دارند، عرض دونده 27 اینچی را پیشنهاد می‌کنیم. این عرض به شما اجازه می دهد تا پوشش خوبی داشته باشید، به طوری که احساس نمی کنید روی یک نوار باریک راه می روید، و آنقدر عریض نیست که بر پله ها غلبه کنید.


برای پله‌های عریض‌تر در حدود 4 فوت یا 5 فوت، یک رانر 32 یا 33 اینچی گزینه خوبی است، زیرا سطح خوبی از هر دو طرف را نشان می‌دهد و با اندازه پله‌ها کاهش نمی‌یابد.

اگر یک راه پله سفارشی دارید که خارج از اندازه های استاندارد ذکر شده در بالا است، بهترین شرط شما این است که یک راه پله سفارشی بسازید، به طوری که بتوانید آن را مطابق با مشخصات خود تنظیم کنید تا مقیاس مناسبی برای شما فراهم شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد ساخت رانر از broadloom به زیر مراجعه کنید.

نوع الگو
رانرهای طرح دار زیبا هستند و دارای انتخاب بی حد و حصری از رنگ ها و طرح ها هستند. مطمئن شوید که این الگو روی پله ها کار می کند. برخی از الگوها روی سطوح صاف و بلند مانند رانر در راهرو موثرتر هستند و زمانی که روی پله ها خم شده و تا می شوند به خوبی کار نمی کنند. اگر پلکانی منحنی یا پیچ در پیچ دارید، این موضوع حتی بیشتر نگران کننده است.

به جز مواردی که پلکانی مستقیم دارید (بدون پله های منحنی)، ما در مورد استفاده از الگوی دقیق روی پله ها، مانند الماس، مربع، یا طرح های هندسی دیگر هشدار می دهیم. حتی در راه پله های مستقیم، تطبیق یک الگوی خطی می تواند دشوار باشد. اگر الگو حتی کوچکترین خاموش باشد، به وضوح برجسته می شود و جلوه کلی خراب می شود. اگر دلتان بر روی چنین الگویی است، حتماً آن را به صورت حرفه ای توسط شخصی که در کار راه پله تخصص دارد نصب کنید.

طرح‌های غیر هندسی، مانند طرح‌های انتزاعی یا طرح‌های گل‌دار که معمولاً در فرش‌های شرقی یافت می‌شوند، انتخاب خوبی برای الگوی پله‌ها هستند. این طرح ها به تطابق دقیق هندسی نیاز ندارند و بنابراین ظاهر جذابی را ایجاد می کنند.

اندازه الگو
برای مقیاس الگو، بهتر است روی یک راه پله کوچک بروید. با خم شدن فرش روی هر پله، نقش‌های بزرگ گم می‌شوند و خیلی ناهموار به نظر می‌رسند. الگوهای کوچکتر به خوبی طراحی هر آج و رایزر را به نمایش می گذارد. در راه پله های باریک، یک الگوی کوچک می تواند به پله ها کمک کند تا عریض تر به نظر برسند، زیرا تکرار الگوهای متعدد ذهن را فریب می دهد تا فضای بزرگتری را ببیند.

دونده سفارشی
شاید شما یک دونده بدون الگو، یا با طراحی ظریف تر (مانند طرحی که با سبک برش و حلقه ایجاد شده است) را ترجیح دهید. در این موارد، داشتن یک دونده ساخته شده از بافندگی، بهترین گزینه است. رانر را می توان به مشخصات دقیق شما برش داد و با چسباندن یا برش دادن لبه ها در کناره ها به پایان رسید.

داشتن یک دونده سفارشی که از بافندگی پهن ساخته شده است، اغلب می تواند ارزان تر از خرید یک رانر از پیش ساخته شده باشد. برای پوشاندن یک راه پله نیازی به فرش زیادی نیست، بنابراین ممکن است حتی بتوانید یک باقیمانده با تخفیف خریداری کنید و آن را به اندازه خود بسازید.

فکر نکنید که باید به دنبال بقایایی باشید که اندازه بلند و باریکی دارد. دونده ها به صورت یک تکه روی پله ها نصب نمی شوند. حتی رانرهای از پیش ساخته شده نیز به قطعات بریده می شوند تا امکان اتصال مناسب به پله ها فراهم شود. هنگامی که باقیمانده یا تکه‌ای از فرش را پیدا می‌کنید، اساساً به بخش‌هایی بریده می‌شود که سرتاسر نصب می‌شوند و ظاهر یک دونده بدون درز را روی پله‌ها می‌دهند.

آج پله
یکی از گزینه های موکت پله این است که فقط روی آج (قسمتی از پله که روی آن قدم می گذارید) با رانر بپوشانید و رایزر (پشت) پله را بدون پوشش رها کنید. این یک جلوه کلی متفاوت از پوشاندن کل پله ایجاد می کند و می تواند انتخاب خوبی در دکورهای مینیمالیستی یا مدرن باشد.

میله های تزئینی
میله ها یک وسیله جانبی اختیاری برای راه پله هستند rs یک میله فلزی در پشت پله نصب شده است، جایی که رایزر با آج برخورد می کند - مانند تصویر بالا. میله در واقع دونده را در جای خود نگه نمی دارد. رانر با استفاده از منگنه، بدون چسب یا هر وسیله دیگری که توسط نصاب مناسب تشخیص داده می شود، نصب می شود. میله صرفا تزئینی است و کاملا اختیاری است. میله‌ها معمولاً دارای انتها زینتی هستند تا ظاهر کلی را برجسته کنند.

زیر پد
علیرغم این واقعیت که قالیچه یک تکه فرش کوچک است، اما همچنان به یک کوسن یا زیرانداز نیاز دارد. بهترین بالشتک برای زیر دونده بسیار نازک است به طوری که ارتفاع رانر را زیاد افزایش نمی دهد. همچنین باید متراکم باشد تا به اندازه کافی از دونده حمایت کند تا فرش هنگام راه رفتن بیش از حد خم نشود.

یک پد با ضخامت یک چهارم اینچ برای زیر پله‌ها ایده‌آل است. لنت های لاستیکی گزینه خوبی برای زیر دونده هستند زیرا سفت و بسیار متراکم هستند. قالیشویی

بالشتک باید کمی باریکتر از رانر باشد تا به دونده اجازه دهد محکم روی پله بنشیند و اطمینان حاصل شود که زیرپایی از کنار راه پله باز قابل مشاهده نیست.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.